První smrt spojovaná s elektronickou cigaretou? [Blog]

V poslední době se médii začaly šířit zprávy o údajně první oběti vapingu, resp. uživatele elektronické cigarety, a zároveň o případech, kdy došlo vlivem užívání elektronické cigarety k závažnějším zdravotním problémům. Tak jsem se rozhodl i já zabádat a nějakým způsobem se k celému haló vyjádřit.

Začněme aktuálním a po internetu nejšířenějším případem. V Americe ve státě Illinois se objevil případ, kdy zemřel muž krátce po hospitalizaci se závažnými dýchacími potížemi na neznámou plicní chorobu. Dle lékařů byly dýchací problémy spojené s užíváním elektronických cigaret, resp. s vapingem. Dosud to však není potvrzeno a příčinu úmrtí objasní až pitva. I média ve článcích hojně pracují se slovem “pravděpodobně”. Ale to až v samotných článcích, nikoliv v titulcích, které tak spouští téměř vlnu paniky. Stejně tak se ani neuvádí, jaké zařízení dotyčný užíval a jakým způsobem.

Současně se v posledních měsících objevilo téměř na 200 případů zdravotních obtíží, které se spojují s užíváním elektronických cigaret.

Konopné extrakty pochybného původu

Co však média často opomíjí, je upřesnění, jaká zařízení pacienti užívali, a především, jaká byla jejich náplň. V oněch téměř dvou stech případech se jednalo o užívání vaporizéru na konopí, či užívání náplně s obsahem CBD a THC. Web Vaping360 uvádí, že se jednalo většinou o konopné extrakty z černého trhu, a tedy i lehce pochybného původu. Nejednalo se pouze o extrakty, ale i o zařízení (vape pens) a cartridge, v nichž při rozborech byla odhalena přítomnost látky zvané myclobutanil.

Myclobutanil je fungicid, který je při pěstování tabáku striktně zakázán, ale nelegální pěstitelé jej použili. Tato látka se následně dostala i do extraktů, a tedy i do zařízení. Při zahřátí pak myclobutanil uvolňuje množství toxinů, mimo jiné i kyanovodík (látka která byla součástí Cyklonu-B používaného v plynových komorách). Při kontrolách bylo zjištěno, že v náplních zabavených na černém trhu byla koncentrace myclobutanilu 7000x vyšší, než je přípustné. I přes to, že se velké množství těchto náplní podařilo zabavit, není jasné, jaké množství se dostalo mezi koncové uživatele.

V případě zemřelého dosud není zcela jasné co úmrtí způsobilo, jaké zařízení, ani jaké náplně používal, pravděpodobně však šlo o užívání obdobných extraktů.

Kromě takto získaných extraktů jsou obdobným problémem i takzvané C-Liquidy. Opět se jedná o liquidy s cannabinoidy, tentokrát však syntetickými, které jsou vyráběny především v Číně a taktéž spíše pochybným způsobem. Hlavně by se mělo jednat o výzkumné chemikálie, nikoliv o výrobky určené k inhalaci. I tak není těžké je na internetu sehnat. Jedná se o liquidy/výtažky zvané Spice, K2, CB1 či Potpourri. Ty kromě dýchacích problémů mohou způsobit i mnohé problémy psychické, jako trvalou psychózu, extrémní úzkost či například paranoiu.

Proč celé haló vzniklo

Celé haló tak vzniklo nejen manipulací médií (o tabákovém lobby spekulovat nebudeme), ale zároveň problémy s pojmenováním. To, co je totiž v angličtině označováno jako vaping, zahrnuje i užívání zařízení na CBD či vaporizéry na pevné náplně, tedy bylinky či vosk, především pak konopí a z něj odvozené výrobky. Tím ve výsledku dostává za uši i klasický vaping, jelikož nejen v médiích, ale i mezi lékaři pak nedochází k odlišení klasických elektronických cigaret, jejichž náplní je liquid, skládající se z PG a VG, a vaporizérů, které ve výše zmíněných případech hrají roli. Samozřejmě, nikde není uvedeno, že se ve všech případech jednalo o vaporizéry, ale většina případů si je velmi podobná a většina hospitalizovaných přiznala, že užívali právě konopné výtažky.

Na celém případu je vidět i síla samotného titulku, který v dnešní době stačí k ovlivnění velké masy lidí. K samotné informaci o tom, co mají tyto případy společného, se většina čtenářů ani nepropracuje.

Co však v souvislosti s těmito zdravotními problémy a jedním úmrtím není nikde uvedeno, je porovnání, kolik lidí je ročně hospitalizováno a kolik lidí ročně umře v souvislosti s kouřením klasických cigaret.

Proto je potřeba brát tyto spekulace spíše s rezervou a počkat na výsledky vyšetřování, které ukáže, co bylo pravou příčinou. Už jen jednoduchou úvahou lze dojít k tomu, že za těmito případy nestojí klasický vaping, jelikož by byly takové případy častější, jak světově, tak časově.

A rada na závěr? Snad jen se vyhýbat náplním pochybného původu a především používat hlavu.

Zdroje: Vaping360, BBC, DIYorDIE

Komentáře